ESEMÉNYEK

Közösségi Ház - Érem panteon - Templom

Plébániai nyaralás - Szombathely (2019. július 8-13.)

Fotó: Dr. Benyik György és Zólyomi Norbert

HELYSZÍN:

SZOMBATHELY ÉS KÖRNYÉKE

IDŐPONT:

2019. július 8. - 2019. július 13.

RÉSZTVEVŐK SZÁMA:

40 fő

A "Szeged-Csanádi Egyházmegye Közösségfejlesztése - Szeged - A társadalmi kohézió erősítése a szegedi Szent Gellért Plébánia és a Tarjánvárosi Élő Közösség Alapítvány közösségfejlesztő tevékenységének bővítésével" című projekt keretében 2019. július 8-tól július 13-ig rendeztük meg a hagyományos nyári családi nyaralásunkat 40 fő részvételével.

A résztvevők a Szent Gellért Plébánia vonzáskörében élő családok és nyugdíjasok köréből szerveződtek.

Ez volt a 17. családi nyaralásunk, melyet második alkalommal támogatott az EFOP-1.3.7-17-2017-00041 sz. pályázat. Csapatunk új tagokkal bővült, így 40 fő részvételével indultunk július 8-án, hétfőn reggel a 6 napos kirándulásra, bérelt busszal a Tátra térről.

A Szombathelyre vezető hosszú utat Simontornyán szakítottuk meg egy kis pihenőre, ebédszünetre. Megtekintettük a jó állapotban fennmaradt simontornyai várat, amely kissé kiesik a turista forgalomból, megérdemelne egy kis belső felújítást és nagyobb reklámot. Köszönet illeti a vár gondnokságát, akik a hétfői szünnap ellenére kinyitották a kaput és szeretettel fogadtak bennünket.

Este a szombathelyi Martineum Felnőttképzési Központban elfoglaltuk szálláshelyeinket.

Július 9-én, kedden Szombathely városával ismerkedtünk. Délelőtt a Szent Márton Látogatóközpontot kerestük fel és nagy sétát tettünk a belvárosban. Majd finom ebédet kaptunk a Pityer Csárdában. Délután a Szili János Látogatóközpont vendégeként hallgattuk meg a szombathelyi egyházmegye történetét és megnéztük a Sarlós Boldogasszony Székesegyházat.

Július 10-én, szerdán egész napos buszos kirándulásra mentünk. Először a gyönyörű Árpád-kori jáki templomot kerestük fel, majd tovább utaztunk Körmendre. Itt a Dr. Batthyány-Strattman László Múzeumban a boldoggá avatott orvos életével és munkásságával ismerkedtünk, majd tovább utaztunk az Őrségbe. Őriszentpéter mellett a Pityerszeri Skanzenben töltöttük a délutánt. A gyönyörű kiránduló idő is hozzájárult ahhoz, hogy ez a nap is felejthetetlen élményként maradjon meg a résztvevők emlékezetében.

Július 11-én, csütörtökön Sárvár volt az úti cél. Délelőtt a várat, a Nádasdy Ferenc Múzeumot kerestük fel, délután a csoport ketté vált, egy része a vár melletti Arborétumot és a belvárost nézte meg, a másik rész a Gyógy- és Wellnes fürdőben pihente ki a nap fáradalmait.

Július 12-én, pénteken szintén egész napos kirándulásra indultunk. Délelőtt Kőszeg, a Jurisics vár és a hangulatos belváros megtekintése volt a program. Délben nagy szerencsénkre sikerült bejutni a gyönyörű Jézus Szíve Templomba, melynek belső kiképzése, az ég kékjével harmonizáló festése rendkívüli lelki élményt is jelentett mindenkinek. Délután - személyes baráti kapcsolatok révén - még az egyetem kezelésében működő vártoronyba is bemehettünk. Az itt kiállított óriás szőlőprés láttán tisztelettel adóztunk elődeink technikai tudása előtt. Délután végig autóztunk az Irottkő lábánál fekvő festői kis falu, Velem főutcáján. A falu végén egy parkban a hagyományos mesterségeket bemutató kis műhelyekre bukkantunk. Bezárva, elhanyagolt, roskadozó állapotban állnak a kis házak a fák alatt. Váratlanul egy pincelejárót is felfedeztünk, előtte kopott emlékoszlop hirdeti, hogy itt őrizték a Szent Koronát egy darabig a II. világháború végén, amikor kimenekítették az országból. Több gondosságot érdemelne ez a hely véleményünk szerint. A napot a műemléki védelem alatt álló cáki pincesoron fejeztük be. A hely gondnoka, Cák polgármester asszonya fogadott bennünket nagy szeretettel és finom helyi borokkal. Elmondása szerint nagy nehézséget jelent a falunak a pincesor állagvédelme.

Július 13-án, szombaton elbúcsúztunk a vendéglátóinktól, nagy hálával és köszönettel, hiszen itt mindent megkaptunk, ami egy plébániai közösség nyaralásához szükséges: kényelmes, tiszta szállás, kitűnő étkezés, napi szentmise lehetősége a kis templomban, közösségi tér biztosítása az esti játékhoz, beszélgetéshez, kedves személyzet. A hazafelé vezető úton még egy program várt ránk: A Herendi Porcelán Manufaktúra meglátogatása.

Utolsó pihenőnk a soltvadkerti híres cukrászda volt. Itt elnyalni egy jó fagyit szinte rituális kötelessége minden Szegedre tartó utasnak.